|
t |
Kisah di bawah menjelaskan betapa pentingnya berbaik sangka / husnuz
zhon sesama muslim. Mulai hari ini marilah kita fokus dan utamakan usaha
mengenal Allah swt dan mengingati setiap saat, insya Allah. Cari titik
persamaan, elakkan titik perpecahan….
Terjadi suatu peristiwa, seorang pemuda telah bertanya kepada guru
tasawufnya tentang perbezaan antara orang-orang syariat dan orang-orang
hakikat dalam memahami agama Islam dan kenapa ilmu hakikat tidak
berkembang luas. Kemudian sang guru berkata..
“Untuk aku menjawab soalanmu itu wahai muridku, pergilah bertanya
kepada kedua mereka akan dua persoalan ini iaitu yang pertama, adakah
Allah itu berkuasa dan yang kedua, sembahyang itu apa hukumnya? Pergilah
ke kampung sebelah kerana disana kamu akan menemui ulama syariat dan
ulama hakikat. Bertanyalah kepada orang-orang kampung disana untuk
mencari mereka.”
Akur atas arahan gurunya itu lantas si pemuda tanpa banyak bicara
terus ke rumah ulama syariat yang terkenal dikampung sebelah dengan
bertanya-tanya arah rumahnya kepada orang kampung. Sesampainya si pemuda
itu dirumah ulama syariat tersebut dengan ramah mesra si pemuda diajak
masuk ke dalam rumah yang serba sederhana itu.
Sang ulama syariat kelihatan kemas berjubah putih dan berserban,
ditambah raut wajahnya yang bersih tanda beliau seorang yang soleh. Si
pemuda dilayan seperti anak sendiri dengan dijamu makan malam sebelum
sesi dialog dijalankan. Usai makan malam terus sahaja sang ulama syariat
memulakan bicara.
“Ada urusan apa sehingga kamu bertandang ke rumah saya ini wahai anak muda?”
Tanya sang ulama syariat dengan nada yang redup.
“Sebenarnya saya ingin mendapatkan jawapan diatas dua persoalan yang
ingin saya ajukan berkenaan dengan agama Islam kita ini kepada ustaz.
Soalannya ialah adakah Allah itu berkuasa dan yang kedua, sembahyang itu
apa hukumnya?”
Setelah diam sejenak lalu sang ulama syariat menarik nafas dalam-dalam dan dengan tenang memberikan jawapannya.
“Ya, Allah itu memang berkuasa dan sembahyang itu hukumnya adalah wajib.”
Setelah mendapatkan jawaban daripada ulama syariat itu maka pemuda
itu pulang sambil hatinya berazam untuk bertemu dengan ulama hakikat
pula. Keesokkan harinya si pemuda mula merayau-rayau dikampung itu untuk
mencari sang ulama hakikat.
Puas bertanya dengan orang kampung maka tengah hari itu si pemuda
bertemu dengan seorang makcik yang akhirnya bersetuju menunjukkan beliau
dimana sang ulama hakikat berada.
Sesampainya ditempat yang dituju kelihatan seorang lelaki tua sedang
membersihkan halaman rumahnya yang luas dihiasi taman bunga yang cantik.
Rumahnya begitu besar dan mewah. Sang ulama hakikat yang berkulit gelap
itu kelihatan memakai pakaian yang agak lusuh berbanding rumahnya yang
begitu mewah.
Sudah sepuluh minit si pemuda berbual-bual ringan dengan sang ulama
hakikat namun kelihatan seolah-olah tiada tanda-tanda sang ulama hakikat
mahu menjemput beliau masuk ke dalam rumahnya yang mewah itu.
“Ada apa urusan nak jumpa saya ini?”
Tanya sang ulama hakikat itu sambil tersenyum. Kemudian si pemuda
bertanyakan soalan yang sama sebagaimana yang ditanyakan kepada sang
ulama syariat.
“Sebenarnya saya ingin mendapatkan jawapan diatas dua persoalan yang
ingin saya ajukan berkenaan dengan agama Islam kita ini kepada ustaz.
Soalannya ialah adakah Allah itu berkuasa dan yang kedua, sembahyang itu
apa hukumnya?”
Kelihatan sang ulama hakikat tersenyum sahaja mendengar soalan itu lantas dengan tahkik beliau menjawab..
“Wahai anak muda ketahuilah yang sebenarnya bahawa Allah itu tidak berkuasa dan sembahyang itu hukumnya adalah haram.”
Terperanjat besar si pemuda mendengar jawapan sang ulama hakikat yang
bersahaja itu. Sukar rasanya si pemuda mahu menghadam jawapan yang baru
disampaikan kepadanya itu. Tanpa berlengah-lengah maka si pemuda itu
mohon undur diri kemudian pulang ke rumahnya dengan seribu persoalan
yang berlegar-legar dibenak kepalanya.
Sebagai seorang muslim taat yang baru hendak menjinak-jinakkan diri
dengan dunia tasawuf, si pemuda berasa keliru dengan jawaban yang
diberikan oleh sang ulama hakikat. Setahu beliau pelajaran tasawuf itu
bersangkutan dengan ilmu hakikat dan ma’rifat.
Mendengar jawapan daripada sang ulama hakikat itu membuatkan si
pemuda berasa takut untuk meneruskan pelajaran tasawuf dengan gurunya
dan mengambil keputusan untuk tidak lagi berguru dengan guru tasawufnya
lantas mengambil keputusan untuk berguru dengan sang ulama syariat.
Beliau mulai meragui perjalanan ilmu hakikat dan dalam hati beliau
bergumam..
“Kalau nak dibandingkan dari segi akhlak pun akhlak sang ulama
syariat lebih bagus daripada akhlak sang ulama hakikat. Walaupun sang
ulama syariat hidup dalam keadaan sederhana namun aku dijemput masuk ke
dalam rumahnya lantas dijamu dengan makanan yang enak berbanding sang
ulama hakikat yang kedekut.. sudahlah tidak dijemput masuk ke dalam
rumahnya, setitik air pun tidak diberinya malah dengan dirinya sahaja
pun sudah kedekut. Lihat sahaja pakaiannya yang lusuh itu.”
Keesokkannya, si pemuda dengan tergesa-gesa menuju ke rumah sang
ulama syariat dan menceritakan kepada beliau hasil dialognya dengan sang
ulama hakikat. Mendengar penjelasan si pemuda, sang ulama syariat
berasa marah lantas mengarahkan anak-anak muridnya untuk menangkap sang
ulama hakikat.
Maka dengan sekejap sahaja penduduk kampung itu digemparkan dengan
cerita bahawa sang ulama hakikat itu telah membawa ilmu sesat dikampung
itu.
Sang ulama hakikat dapat ditangkap dengan bantuan orang-orang
kampung. Tangannya diikat dibelakang lalu dipaksa untuk berjalan.
Kelihatan terdapat segelintir dari orang-orang kampung yang bertindak
memukul muka dan badan beliau serta tidak kurang juga ada yang melempari
beliau dengan batu-batu kecil kerana tidak dapat menahan rasa marah.
Pun begitu sang ulama hakikat tetap berdiam namun air matanya tak henti-henti mengalir. Mungkin beliau menahan sakit.
Tiba dihalaman rumah sang ulama syariat lalu dengan kasar tubuh sang
ulama hakikat yang sudah tua itu ditolak dengan keras lantas beliau
terdorong ke depan lalu jatuh tersungkur. Si pemuda yang sedari tadi
menunggu dirumah sang ulama syariat terkejut dengan situasi itu.
Beliau tidak menyangka sampai begitu malang nasib yang menimpa sang
ulama hakikat sehingga diperlaku begitu. Namun apalah dayanya untuk
mengekang kemarahan orang-orang kampung yang sedang meluap-luap itu.
Kemudian setelah meredakan suasana, sang ulama syariat menghampiri sang
ulama hakikat lalu bertanya kepada beliau..
“Benarkah anda menjawab ‘Allah itu tidak berkuasa dan sembahyang itu
hukumnya adalah haram’ sebagai menjawab pertanya pemuda ini?” sambil
jari telunjuknya diarahkan tepat pada si pemuda.
Dengan tenang sang ulama hakikat menjawab “Ya”.
Kemudian sang ulama syariat bertanya lagi.
“Adakah anda masih dengan pendirian anda atau anda mahu bertaubat?”
Tanya sang ulama syariat tegas. Lalu dijawab dengan tenang oleh sang ulama hakikat..
“Untuk kesalahan yang mana lalu saya perlu bertaubat wahai hakim?”
“Untuk kesalahan anda yang mengatakan Allah tidak berkuasa dan sembahyang itu hukumnya haram!”
“Oh begitu.. beginilah tuan hakim, pada saya jawapan saya itulah yang
teramat benar namun jika tuan hakim tidak menyetujuinya tidak apa-apa
dan terserahlah kepada kebijaksanaan tuan hakim untuk mengadili saya
kerana tuan adalah hakim dinegeri ini.”
Habis sahaja sang ulama hakikat berkata begitu lantas beliau
dilempari dengan puluhan sepatu oleh penduduk kampung dan ada juga yang
berteriak agar beliau dibunuh. Sang ulama syariat terdiam dan merenung
dalam seolah-olah memikirkan sesuatu yang berat.
Akhirnya sang ulama syariat membuat keputusan agar sang ulama hakikat
diberi tempoh sehingga esok untuk bertaubat dan jika tidak beliau akan
dihukum bunuh. Setelah itu sang ulama hakikat diikat pada sebatang pokok
nangka yang berada dihalaman rumah sang ulama syariat dalam posisi
duduk menghadap kiblat sambil dikawal oleh beberapa orang-orang kampung.
Kini, saatnya pun telah tiba namun sang ulama hakikat tetap tidak
mahu bertaubat daripada pendiriannya. Ramai yang merasa pelik dengan
pendirian sang ulama hakikat dan yang lebih kusut lagi ialah fikiran si
pemuda itu. Tiba-tiba si pemuda merasa kasihan dan merasa bersalah
mengenang keadaan malang yang menimpa sang ulama hakikat adalah hasil
daripada perbuatannya.
Namun nasi sudah menjadi bubur. Perlahan-lahan si pemuda mendekati
sang ulama hakikat untuk memohon maaf. Aneh.. kelihatan sang ulama
hakikat itu hanya tersenyum dan dengan senang hati mahu memaafkan si
pemuda. Ketika si pemuda itu mahu beredar tiba-tiba ia mendengar sang
ulama hakikat membacakan sepotong ayat Al Quran dengan nada yang riang..
“Wa qul jaa alhaq wazahaqol baathil innal baathila kana zahuuqo.”
Ucap beliau berulang-ulang sambil memandang kearah seseorang lantas
mukanya tiba-tiba kelihatan berseri-seri dalam senyuman yang
menggembirakan. Si pemuda lantas menoleh kearah orang itu dan apa yang
beliau lihat ialah kelibat bekas guru tasawuf beliau diantara celahan
penduduk kampung yang ingin menyaksikan hukuman pancung yang bakal
dijalankan.
Tak lama kemudian hukuman bunuh pun dilaksanakan maka tamatlah
riwayat sang ulama hakikat dibawah mata pedang sang algojo. Seluruh
penduduk kampung bersorak gembira tanda kemenangan dipihak mereka yang
berjaya membunuh seorang pembawa ajaran sesat.
Selang beberapa hari oleh kerana rasa ingin tahu yang meluap-luap
maka si pemuda bersegera mengadap bekas guru tasawufnya. Si pemuda
berasa hairan mengapa sang ulama hakikat membacakan ayat 81 daripada
surah al-Isra’ seraya melihat kelibat bekas guru tasawufnya itu?.
“Wahai muridku, marilah duduk dihadapanku ini.”
Ujar guru tasawuf seraya melihat kedatangan muridnya itu. Si pemuda
terkedu.. tidak tahu apa yang hendak dikatakan. Fikiran terasa kosong
dan segala persoalan yang hendak diajukan terasa tiba-tiba hilang entah
tertinggal dimana.
“Baiklah muridku, atas persoalanmu yang dahulu itu maka akan aku jawab sekarang ini.”
Lembut sahaja bicaranya.
“Adapun persoalanmu tentang perbezaan antara orang-orang syariat dan
orang-orang hakikat dalam memahami agama Islam akan aku jawab seperti
berikut. Yang pertama, orang syariat akan menjawab setiap persoalan
melalui ‘bahasa’ ilmu syariat manakala orang hakikat akan menjawab
setiap persoalan melalui ‘bahasa’ ilmu hakikat.
Jawaban sang ulama syariat adalah benar menurut ‘bahasa’ ilmu syariat
dan jawaban sang ulama hakikat juga benar menurut ‘bahasa’ ilmu
hakikat.”
“bagaimana begitu wahai tuan guru?” Tanya si pemuda.
“Begini… adalah benar apabila sang ulama hakikat memberitahu kamu
bahawa Allah itu tidak berkuasa sebab melalui peraturan ilmu hakikat,
perkataan ‘Allah’ itu adalah dirujuk semata-mata sebagai isim bagi zat
tuhan kita sahaja. Ini bermakna yang berkuasa pada hakikatnya adalah zat
tuhan kita dan bukannya yang berkuasa itu isimNya.
Perkataan ‘Allah’ itu pada hakikatnya adalah gelar bagi zat tuhan
kita. Adapun gelaran itu hakikatnya adalah khabar maka khabar tiada ain
wujud. Jika sesuatu itu tiada ain wujudnya maka mustahil dikatakan ia
mempunyai kuasa. Adakah kamu faham?”
Si pemuda mengangguk lemah sambil merenung lantai.
“Adalah sesuatu yang benar juga apabila sang ulama hakikat memberitahu kamu bahawa sembahyang itu hukumnya adalah haram.”
“bagaimana begitu wahai tuan guru?” Tanya si pemuda.
“Begini… sebenarnya tiada ibadat sembah-menyembah dalam agama Islam
namun yang ada Cuma ibadat solat. Ya, ianya adalah solat dan bukannya
sembahyang. Cuba kamu fahamkan betul-betul maksud firman Allah dalam
surah al-Kafirun ayat 6 yang bermaksud “Bagi kamu agama kamu dan bagiku
agamaku”.
Ini menunjukkan cara ibadat orang kafir tidak sama langsung dengan
cara ibadat orang muslim. Perkataan sembahyang itu adalah asalnya terbit
daripada upacara ibadat masyarakat hindu-budha untuk menyembah tuhan
yang bernama Hyang.
Maka upacara ibadat itu dinamakan upacara sembahHyang. Solat itu
bukan sembah dan tuhan kita bukannya Hyang tetapi Allah. Jadi kita
sebagai orang muslim adalah haram sembahHyang kerana itu adalah ibadat
penganut hindu-budha.
Sesungguhnya solat itu bukan sembah tetapi solat itu ialah
sebagaimana yang disabdakan oleh Rasulullah SAW yang bermaksud, “Apabila
seseorang kamu sedang solat sesungguhnya dia sedang berbicara dengan
tuhannya…”.
Si pemuda semakin tertunduk.
“Jadi, adakah kamu sudah faham mengapa sang ulama hakikat itu berkata
bahawa Allah itu tidak berkuasa dan sembahyang itu hukumnya adalah
haram?”
“Ya tuan guru, sekarang barulah jelas.”
“Yang kedua, orang-orang syariat mempelajari ilmu-ilmu hukum maka
mereka menyelesaikan sesuatu masalah juga dengan hukum sementara
orang-orang hakikat mempelajari ilmu-ilmu ma’rifatullah maka mereka
menyelesaikan sesuatu masalah juga dengan Allah.”
Ketika ini lamunan si pemuda menyorot kembali peristiwa yang telah
berlaku dimana kata-kata guru tasawuf itu ada benarnya juga. Memang
benar sang ulama syariat telah menyelesaikan masalah yang berlaku dengan
hukuman bunuh terhadap sang ulama hakikat sedang sang ulama hakikat
menyelesaikan masalah antara dia dan si pemuda itu dengan kemaafan
sesuai dengan sifat tuhan yang Maha Pemaaf dan Maha Pengampun.
“Adapun persoalanmu tentang kenapa ilmu hakikat tidak berkembang-luas
maka akan aku jawab seperti berikut. Tidak berkembang-luasnya ilmu
hakikat adalah disebabkan masih adanya orang-orang yang seperti kamu!”
Bentak sang guru tasawuf yang membuatkan darah si pemuda berderau.
“bagaimana begitu wahai tuan guru?” Tanya si pemuda.
“Kerana kejahilan kamu dalam memahami hal-ehwal hakikat terus sahaja
kamu tanpa usul periksa menghukum sang ulama hakikat sebagai tidak betul
dan berburuk sangka terhadap beliau lalu kamu memfitnahi beliau
dihadapan sang ulama syariat sehingga sang ulama hakikat tertangkap lalu
diseksa dan dipancung oleh kalian.
Jika semua ulama hakikat sewenang-wenangnya dibunuh tanpa usul
periksa justeru kerana itulah ilmu hakikat tidak berkembang-luas.”
“Tapi tuan guru, bagaimana saya tidak terkhilaf sedang akhlak sang
ulama hakikat itu tidak mencerminkan beliau sebagai orang yang beragama!
Sang ulama hakikat langsung tidak menjemputku masuk ke dalam rumahnya
yang besar lagi mewah itu dan langsung tidak memberiku walau setitik air
bahkan dengan dirinya sahaja pun amat kedekut. Lihat sahaja pakaiannya
yang lusuh itu.”
“Awas lidahmu dalam berkata-kata wahai anak muda! Telahku katakan
tadi bahawa kamu memiliki sifat buruk sangka. Ketahuilah bahawa rumah
besar lagi mewah yang kamu lihat itu bukanlah milik sang ulama hakikat
tersebut sebaliknya adalah milik majikan beliau dan beliau hanya
mengambil upah sebagai tukang kebun disitu.
Adapun pakaiannya yang lusuh itu maka itu sahajalah harta benda yang
beliau ada dan beliau hidup hanya untuk mengabdikan dirinya kepada
Allah.”
“Bagaimana tuan guru boleh tahu segala yang terperinci tentang sang ulama hakikat itu?”
Tanya si pemuda hairan.
“Kerana orang yang kalian bunuh itu adalah guru tasawufku maka dengan
itu sebutir lagi permata yang indah telah hilang. Telahku jawab semua
persoalanmu maka pergilah kamu kepangkuan guru syariatmu iaitu sang
ulama syariat.”
Si pemuda itu terkejut lantas berkata…
“Tapi wahai guruku, aku telah insaf dan ingin kembali berguru denganmu wahai guruku.. terimalah aku kembali wahai guruku!!”
“Ketahuilah wahai anak muda, aku enggan mengambilmu adalah semata-mata kerana keselamatanmu dan bukan kerana aku membencimu.”
“Aku tidak faham akan maksud tuan guru??”
“Pergi sahajalah kembali kepangkuan sang ulama syariat kerana kamu
akan selamat disana dan jangan kamu sesekali mengaku aku adalah gurumu
kelak kamu akan mengerti akan maksud tindakanku ini.”
Dengan hati yang berat dan sayu si pemuda berjalan menuju ke rumah
sang ulama syariat untuk berguru dengannya dan beliau diterima sebagai
murid. Selang beberapa hari, keadaan kampung tiba-tiba kecoh kembali.
Dengar khabarnya seorang lagi pengamal ilmu sesat telah ditangkap dan
kali ini pengamal ajaran sesat itu berasal dari kampung sebelah. Dari
kejauhan kelihatan berbondong-bondong orang ramai sedang dalam
perjalanan menuju ke rumah sang ulama syariat sambil menyungsung seorang
lelaki yang telah dikenalpasti sebagai pengamal atau guru ajaran sesat.
Dari jauh si pemuda dapat saksikan lelaki itu dipukul dan ditendang
malah ada yang membalingnya dengan batu-batu kecil sehingga pakaiannya
koyak-rabak. Rupa-rupanya lelaki yang pakaiannya telah koyak-rabak itu
adalah sang guru tasawufnya.
Maka mengertilah si pemuda itu akan maksud tindakkan sang guru
tasawuf yang tidak mahu mengambil beliau sebagai anak murid dan beliau
hanya mampu mengalirkan air mata sambil menahan sebak melihat sang guru
tasawuf itu diperlakukan seperti itu.
Esoknya hukuman pancung terhadap sang guru tasawuf itu dilaksanakan
maka sebutir lagi permata yang indah telah hilang sirna dari negeri
itu……… Didalam hati si pemuda merintih..
“Ya Allah.. berapa ramaikah lagi ahli tasawuf yang mesti dikorbankan
semata-mata mahu membuatkan aku mengerti mengapa ilmu hakikat tidak
dapat berkembang-luas? Cukup Ya Allah cukup kerana sekarang aku sudah
mengerti….”